dijous, 18 de gener del 2024

Avui fa 30 anys: Antenna - ZZ Top. 1994, un gran any per a la música

Intro

1994, quin any! En l'àmbit musical i personalment va ser un any ben paradigmàtic, on moltes coses es torçarien, moltes agafarien empenta i per descomptat, el "mundillo" coneixeria grans noms, grans treballs que es van realitzar aquell any. El que ressaltaria, però, és que malgrat ser de les millors collites de la dècada, va ser un punt d'inflexió, un sostre on la música ja no va donar més de si i a partir de llavors i al llarg del decenni es va iniciar una lenta però constant decadència. I ho sé perquè jo aquell any el vaig viure molt intensament i em va afectar molt, tant les coses encertades com els errors. Però un al cap dels anys sap que per aprendre, per créixer, ha d'experimentar, ha d'assaborir l'amargor del fracàs i ho va ser molt. En aquell any vaig perdre amics, vaig perdre confiança, tot un projecte musical que vaig iniciar va fer aigües per tots els fronts, però ho vaig fer, vaig tenir el coratge per pujar a un escenari i conèixer el que és pilotar una banda i donar-ho tot, malgrat la impotència i els sabotatges que patia a la meva esquena. Som-hi, aquí teniu uns quants treballs fets aquell inoblidable any, que els gaudiu i em dieu la vostra!

Amb els fonaments forts, construeix el que vulguis

Amb aquest àlbum els ZZ Top van entrar plenament en els 90s i com alguns diuen, amb aquesta col·lecció de tonades podrien seguir en la indústria la resta de la seva carrera. Ho explico. Després d'haver-se afermat com una banda prou sòlida en els 70s i haver signat un parell d'àlbums ben importants en els 80s com són Eliminator i Afterburner, l'any 1990 van treure el Recycler que va ser un intent de fusionar tot el prestigi sureny dels 70s amb la comercialitat i l'ús de sintetitzadors dels 80s, però va ser un experiment fallit, malgrat les vendes acceptables. Arribats aquí, potser una banda que faci una carrera llarga com són ells sap que ja no trencarà en res, ni ha de demostrar res. Com qualsevol que té els calés i el prestigi assegurats i que només ha d'anar fent així van afrontar aquest treball i per extensió, la resta de la seva carrera. Podríem dir que l'Antenna és un àlbum continuador del Recycler on pesa potser un xic més tot el cantó blues sense oblidar la part més 80s. Anem a fer un breu repàs d'algunes cançons.
"Pincushion" un single molt clar, que em recorda al tema "TV Dinners" i tot l'impuls comercial del Eliminator

Pincushion - ZZ Top
 
Segueixen amb "Breakaway" amb el tall rocker 70s però amb el toc efectista a les guitarres que ens descobriren en els 80s. "World of Swirl", un tema que no em convenç de cap de les maneres, hereu total de l'Afterburner, però sense punch, sense la gràcia, sense el carisma que sí que tenia el treball esmentat.Amb "Antenna Head" continuen pagant els seus deutes amb Eliminator, però sona més fresc amb uns cors ben encertats. Amb "PCH" ens presenten un poderós rock, però amb un punt abluesat, aquí sonen ben ferms i altre cop amb uns cors tornen a donar en la diana. 
 
PCH - ZZ Top
El to blues s'apuja amb "Cover your Rig" continua sent rock, però amb un punt de contenció i com no podria ser d'altra manera, és un camp de sobres llaurat pels amics de Houston. I "Everything", un colofó que encara mira enrere, sabent ben bé el camí fet i amb una percussió molt a l'estil dels 90s.
 
Everything - ZZ Top
Finalment, cal lamentar que en el 2021 en Dusty Hill, baixista i fundador de la banda va deixar aquest món. Malgrat això, els ZZ Top han continuat girant i aquest any mateix ho faran per Europa amb Elwood Francis al baix.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...